×

SONDA LAMBDA

Wdepnięcie na pedał gazu i … silnik zamiast „wkręcać” się na wysokie obroty robi coś wręcz odwrotnego, a na domiar złego zaczynamy odczuwać wyraźne szarpnięcia spowodowane jego nierówną pracą. 

Sondy lambda montuje się standardowo we wszystkich pojazdach już od dwóch dekad (pierwsze pojawiły się w 1992 roku). Z technicznego punktu widzenia, są to czujniki umieszczane w układach wydechowych silników, zasilanych wszystkim dostępnymi obecnie rodzajami paliw. Ich głównym zadaniem jest precyzyjne dozowanie mieszanki paliwowo-powietrznej, na podstawie dokonanych pomiarów zawartości tlenu w spalinach.

 

Co się psuje?

Najczęstsze uszkodzenia sond lambda powodują cząsteczki oleju lub wody, które przedostały się do układu wydechowego, a także nieprawidłowo funkcjonująca instalacja elektryczna samochodu. Zużycie czujników powodują również stałe obciążenia mechaniczne, termiczne i chemiczne, jakim są one poddawane przez cały okres eksploatacji. Uwaga! Niesprawna sonda lambda powoduje wzrost zużycia paliwa i dopuszczalnej wartości emisji spalin do atmosfery. Poza tym jazda z zepsutym czujnikiem może również skutkować trwałym uszkodzeniem katalizatora. 

 

logo Script logo